2024-10-18

A Kozármisleny Mindenkié csoport egyik legfontosabb vállalása, hogy a lehető legrövidebb idő alatt átlátható és transzparensen működő önkormányzatot hoz létre.

A nyilvános és átlátható működés kulcskérdés, hiszen a képviselőtestület és a polgármester munkáját a lakosoknak is ellenőrizni lehet, ha minden releváns dokumentum közzé van téve.

A Kozármisleny Mindenkié csoport vállalja, hogy az átláthatóság jegyében minden bizottsági, testületi előterjesztést, döntést és jegyzőkönyveket tematikusan, kereshető formában közzétesz a város hivatalos oldalán. A rendeletek és a település egészét érintő döntéseket megelőzően nyilvános megismerést biztosítunk mindenkinek, hogy elmondják a lakosok a véleményüket, esetleges javaslatukat.

A testületi ülések nyilvánosságát biztosítjuk akár személyes jelenléttel is. Természetesen minden ülésről felvétel készül, amely közzétételre kerül.

Valamennyi megválasztott képviselő és polgármester vagyonnyilatkozata közzétételre kerül.

A város weboldalán naprakész és kereshető adatbázist hozunk létre az Önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok és intézmények közérdekű adatairól, beszámolóiról és a napi eseményeikről.

Vállaljuk, hogy vállalkozói katasztert hozunk létre, amiben kereshető módon mindenki megtalálja a kozármislenyi vállalkozókat és az általuk nyújtott szolgáltatásokat.

Pályázatfigyelő rendszert szeretnénk kialakítani, hogy a lakosok követlen módon is megtudják, hogy milyen pályázatokat tudnak ők is benyújtani (pl.: napelem, ingatlanfelújítás, stb.)

Bejelentő rendszert fogunk létrehozni, amiben a lakosok akár anonimizált módon is bejelentést tehetnek a várost érintő ügyekről, hibákról, észrevételekről.

Célunk egy polgárbarát és minden állampolgárt segítő hivatal kialakítása, ahol a hivatal valamennyi munkatársa barátságosan, segítőkészen áll az ügyfelekhez és az ügyekhez.

Megválasztásunk után ezeket a terveinket a lehető leggyorsabban meg kívánjuk valósítani, hiszen ehhez plusz költségvetési forrásra nincs szükség.

Önkormányzat feladatai és azok szabályozása:

Az Alaptörvény meghatározza a helyi önkormányzatok alapvető feladat- és hatásköri csoportjait. A helyi önkormányzati feladatokat és hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.

A helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között

  • rendeletet alkot;
  • határozatot hoz;
  • önállóan igazgat;
  • meghatározza szervezeti és működési rendjét;
  • gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat, figyelemmel arra, hogy a helyi önkormányzatok tulajdona köztulajdon, amely feladataik ellátását szolgálja;
  • meghatározza költségvetését, és annak alapján önállóan gazdálkodik. Törvény a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében a helyi önkormányzat törvényben meghatározott mértékű kölcsönfelvételét vagy más kötelezettségvállalását feltételhez, illetve a Kormány hozzájárulásához kötheti;
  • e célra felhasználható vagyonával és bevételeivel kötelező feladatai ellátásának veszélyeztetése nélkül vállalkozást folytathat;
  • dönt a helyi adók fajtájáról és mértékéről;
  • önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat;
  • a feladat- és hatáskörrel rendelkező szervtől tájékoztatást kérhet, döntést kezdeményezhet, véleményt nyilváníthat;
  • szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, érdekképviseleti szövetséget hozhat létre, feladat- és hatáskörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek;
  • törvényben meghatározott további feladat- és hatásköröket gyakorol.

A helyi önkormányzat részére kötelező feladat- és hatáskört törvény állapíthat meg. A helyi önkormányzat kötelező feladat- és hatáskörellátásához azokkal arányban álló költségvetési, illetve más vagyoni támogatásra jogosult.

Az Alaptörvény 31. cikke az önkormányzás lényegét a helyi közügyek intézésében jelöli meg. Az Mötv. 4. §-a szerint a helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek a megteremtéséhez kapcsolódnak.

Helyben intézendő közügynek az minősül, amelyet a törvényalkotó határozott meg ekként (kötelező önkormányzati feladatok), illetve amelyet a helyi önkormányzat képviselő-testülete önként felvállalt (fakultatív önkormányzati feladatok). Ebből következik, hogy kötelező önkormányzati feladat- és hatásköröket a jogalkotó határozhat meg. Az Alaptörvény 34. cikk (1) bekezdése a jogforrási szintet is meghatározza, amikor rögzíti, hogy helyi önkormányzat számára kötelező feladat- és hatáskört kizárólag törvény állapíthat meg. E cikk rendelkezik a kötelező feladat telepítésének másik fontos követelményéről, mely szerint a helyi önkormányzat kötelező feladat- és hatásköreinek ellátásához – azokkal arányban álló – költségvetési, illetve más vagyoni támogatásra jogosult. A fenti rendelkezésnek garanciális jelentősége van, mert amellett, hogy csak a törvény számára teszi lehetővé kötelező önkormányzati feladat telepítését, forrásbiztosítási kötelezettséget is előír. Az Országgyűlés elsődlegesen a központi költségvetésen keresztül tesz eleget alaptörvényi kötelezettségének, de ide sorolandók mindazon intézkedések, amelyek támogatást nyújtanak, bevételt határoznak meg vagy más vagyoni hozzájárulásról rendelkeznek. Az Alaptörvény tartalmilag a korábbi alkotmányi szabályozással azonos módon határozza meg az anyagi feltételek ellátott feladatokkal arányban álló biztosításának kötelezettségét. Az Alkotmánybíróság több határozatában rámutatott arra, hogy az arányosság vizsgálatánál a helyi önkormányzatok teljes bevételi rendszerét kell figyelembe venni, önmagában az nem alapozza meg az Alaptörvény megsértését, ha valamely kötelező feladat meghatározásához nem kapcsolódik közvetlen költségvetési támogatás. A kötelező önkormányzati feladat- és hatáskörök kapcsán szükséges leszögezni, hogy azok telepítésére elsődlegesen az ágazati törvények hivatottak, az általuk szabályozott társadalmi viszony részeként.

Fontos tudni a kozármislenyi lakosoknak, hogy az Önkormányzatunk esetében milyen kötelező és szabadon választható feladatai vannak. A lakosság tájékoztatásához hozzá tartozik, hogy minden a várossal kapcsolatos döntést időben és teljeskörűen megtudhassanak. Tisztában legyenek a kötelező feladatok elvégzésével és a szabadon vállalt feladatok lehetőségeiről, azok finanszírozásáról és az elvégezett feladatok eredményeiről.

Szerző

1 thoughts on “Átlátható, transzparens önkormányzatot

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük